Posts

Image
assalamualaikum..


"bangun menentang kezaliman bagaikan perwira hancurkan kejahilan dimata mereka kibarkan panji perjuangan yang abadi menerajui kearah tujuan kebebasan abadi"
: "kita selalu lupa apa yng kita miliki tapi kita selalu ingat apa yang orang miliki"


"menuntut ilmu adalah taqwa menyampaikan ilmu adalah ibadah mengulang ulang adalah zikir mencari ilmu adalah jihad:

"life is a struggle there is no life without struggle"



                                                                              salam persaudaraan                                                                               aradoqx

REZEKI

Image
Assalamulaikum semua..




             Rezeki  adalah suatu rahmat dari yang maha Esa kepada hambaNya.
Rezeki yang kita perolehi sekarang sebenarnya bukan la atas usaha kita sendiri tetapi,ianya adalah pemberian dari yang maha Pemurah.Segala apa yang daiatas muka bumi ini diberi percuma oleh yang maha Penyayang utk stiap ciptaanNYA.Adakah kita mampu mengucapkan rasa syukur atas setiap kurniaanNYA?Segala yang ada sekarang ini adalah milik Allah swt yang mengetahui segala dan sesuatu.Allah swt memberi segalanya kepada kita untuk dikongsi kan bersama sama .Tetapi kita masih ada rasa tamak dan tak mengerti rasa syukur .Rezeki itu amat luas sehingga kita tak tau bila akan sudahnya.Sebagai contoh nelayan yang menangkap di lautan sehari harian,ikan di lautan tidak berkurangan malah bertambah banyaknya rezeki pada nelayan sekalian,adakah itu kebetulan saudara atau pun sistem ekosistem marin yang baik utk ikan terus bertambah.Tidak saudara!itu semuanya kerana izin Allah swt utk terus memberi reze…
assalamualaikum sahabat semua...





lama agaknya saya tak singgah disini...apa kabar semua? harap harap sihat hendaknya



agak agak apa yang kita nak dalam bumi Allah ni?

setiap hari kita bangun apa yang kita mau utk hari itu?

apa kepuasan yang kita mau?

apa jawapan yang kita nak bagi setiap persoalan?

apa makanan yang kita nk makan?

dan segala macam benda yang kita nak?

TAPI,

pernah tak kita tau apa yang Maha Pencipta kita mahu ?

belum tentu kita sebagai manusia "biasa" mampu utk berfikir sejauh itu .

kekasih yang Maha Esa telah tinggallkan kita banyak wasiat untuk kita ikut supaya tidak terjerumus ke lembah kesesatan...

tetapi apa  yang kita lakukan,hanya memandang enteng  sahaja perkara  tersebut..

kita selalu mahukan yang terbaik dalam hidup ini ,tapi kita tak suka buat ape ape..

bilamana kita ditimpa musibah baru lah kita tau,yang Maha Melihat itu ada..

baru la kita mendekati pada yang Maha Mendengar..

baru la kita memohon pada yang Maha Menunaikan..

sesenguhnya yang Maha Ag…

Assalamualikum semua

Dah lama rasanya tak menulis...Agak agaknya  kita tau tak  siapa kita disisi Nya.....
Seperti aku hamba  Tuhan yang esa, tak akan tau  kerana aku seorang hamba yang lemah....aku mengaku aku telah jauh dari jalan yang lurus..mencari cari siapa diri ini...tak ku ketahui apa yang aku perlukan dalam hidup yang dipinjamkan ni...pabila ku temui arah jalan yng lurus, aku cuba untuk ikut..walau banyak dugaan aku gagahi...kerana Allah ada untuk aku...
((<

Salam persaudaraan
Abdul Rahman Hamzah

Assalamualaikum

Segala puji bagi Allah yang maha esaDi akhir tahun yang lalu kita ditanah air ini menyaksikan negara oita dilanda musibah yang tanpa kita duga selama ini.Ujian Allah untuk kita tanda Allah sayangkan kita.Banjir  yang melanda di beberapa buah negeri  menbuat kita terfikir sejenak apa yang kita lakukan selama ini...ramai yang terkorban ratusan ribu yang terkandas kehilangan harta benda yang tanpa kita dapat menahanya.Yang agak pelik ketika banjir ini masih ada manusia manusia yang hanya mementingkan pangkat parti politik untuk menunjukkan keikhlasan mereka.jika ingin bantu bantu la dgn ikhlas jangan la perlukan publisti semata mata.saling menyalahkan satu sama lain...tak bolehkah kita sesama umat bermuhasabah diri dalam musibah yang melanda kini...sudah la berpolitik, niat la dengan ikhlas utk membantu.Salam persaudaraan
Aradoqx
https://www.youtube.com/watch?v=30MhEYGfn1k&feature=youtube_gdata_player

Assalamualaikum